ArchitExpert

مرجع متخصصـان معماری

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

میدان فضای باز تعاملی است، فضایی که می‌توان در آن روابط اجتماعی را تجربه کرد و خاطره ساخت. گاهی می‌توان یک سوی میدان ایستاد و سمت دیگر آن را به راحتی تماشا کرد. یک میدان می‌تواند آنقدر کوچک باشد که تنها دو خیابان از دو طرف به آن راه داشته باشند، می‌تواند آنقدر بزرگ باشد که چندین هزار نفر را در خود جای دهد، ممکن است در آن بتوانی یک قهوه بنوشی و یا مراسم بزرگی ملی را درآن برگزار کرد، در هرصورت بزرگ یا کوچک و فراعت فردی یا تجمع‌های جمعی می‌توان گفت میدان از مهمترین فضاهای شهری است که نباید از کنار آن بی‌تفاوت گذشت. میدان بزرگ باشد یا کوچک، از قدمت چندصدساله برخوردار باشد یا چند ساله، محل عبور و مرور مردم باشد یا محلی برای پاتوق‌های فردی کوچک فضای مهی است. میدان ها همیشه مهمند، همیشه خبر سازند و همیشه قلب تپنده شهرند، در مطلب زیر می‌توانید شش میدان خبرساز و مهم دنیا را که کارکردهای تعریف شده متفاوتی دارند را بخوانید؛ از یک بزرگترین میدان جهان در مکزیکوسیتی تا میدانی برای معرکه‌گیری.


زوکالوی بزرگ

میدان بزرگ و وسیع زوکالو در مرکز شهر مکزیکوسیتی، پایتخت کشور مکزیک است. این میدان با وسعت 57600 مترمربع لقب بزرگترین میدان جهان را به خود اختصاص داده‌است. این میدان با قرار داشتن کلیسای جامع، ساختمان منطقه فدرال مکزیکو سیتی، کاخ ملی و چندین بنای تاریخی دیگر توانسته به عنوان یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری این کشور خود را به همه معرفی کند. میدان زوکالو که می‌تواند بیش از 100 هزار نفر را در خود جای دهد محل تجمع مردم این کشور برای اجرای مراسم‌های زیادی مانند ادای سوگند، رژه‌های نظامی، مراسم مذهبی، جشن‌های فرهنگی و سیاسی بوده و همچنین نمایشگاه‌ها و گالری‌های مختلف هنری نیز در آن برگزار می‌شود. همچنین در سال 2008 میلادی مسابقه دوچرخه سواری بی ام اکس با حضور 50 هزار نفر دوچرخه سوار جوان در میدان زوکالو برگزار گردید که این مسابقه توانست شهرت این میدان را چند برابر کند و نام آن را بر سر زبان‌ها بیندازد.

میدانی برای معرکه‌گیری

شهر مراکش در کشور مغرب را شهر سرخ می‌نامند، شهری که برای داشتن ساختمان‌هایی سراسر سرخ این لقب را به خود اختصاص داده‌است. در کنار تمام زیبایی‌ها و جلوه‌های تاریخی این شهر میدانی که در مرکز شهر قرار دارد توانسته به‌طور مستقل خود را بر سر زبان‌ها بیندازد، میدان جامع فنا که آن را بیشتر به نام میدان معرکه‌گیری می‌شناسند. میدانی زیبا که یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر است و از سال 985 میلادی به ثبت یونسکو رسیده‌است. میدانی پر جنب و جوش که نظر هر گردشگری را با غرفه‌ها و بساط‌های معرکه‌گیری به خود جلب می‌کند. شلوغی این میدان این موضوع را به ذهن هر تازه واردی می‌رساند که مردم مراکش تمام روز را کار می‌کنند تا شب هنگام خود را به این میدان رسانده و با بساط‌های دستفروش‌ها، نوازندگان سنتی و آکروبات خود را سرگرم کنند.

سن مارکو و ونیز

پیازا سن مارکو عمومی‌ترین میدان شهر ونیز است که مردم این شهر به آن تنها "میدان" می‌گویند. میدانی که از سمت جنوب شرقی به آبراه‌های ونیز ختم می‌شود و مرکز اصلی اجتماعات مذهبی، سیاسی و اجتماعی است. در گوشه این میدان کلیسای جامع سن مارکو قرار دارد که محل دفن مارکوپولو است.

سال ساخت این میدان که یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور ایتالیا محسوب می‌شود و همیشه مملو از گردشگر و کبوتر است به قرن 9 میلادی باز می‌گردد. البته در آن سال میدان سن مارکو به وسعت کنونی آن نبوده و در سال 1177 پس از میلاد به اندازه کنونی گسترش پیدا کرده‌است. فضای سن مارکو از دو بخش مستطیلی شکل تشکیل شده و برج ناقوس کامپانیله محل اتصال این دو مستطیل است. یکی دیگر از ویژگی‌های این میدان قرار داشتن در پایین سطح ونیز است و هر بار که شهر دچار بارندگی می‌شود این میدان تبدیل به استخری بزرگ می‌شود. در هر صورت و با هر ویژگی که این میدان داشته باشد سن مارکو یکی از پرطرفدارترین و پر رفت و آمدترین بخش شهر ونیز است که مجموعه‌ای مناظر زیبا را در کنار ساختمان ‌های قدیمی در کنار خود دارد.

شهر کراکوف و بازار اصلی

کراکوف یکی از مهمترین شهرهای لهستان است که دارای مکان‌های تاریخی زیادی است. یکی از این جاذبه‌های تاریخی میدان اصلی شهر است که به میدان اصلی بازار معروف شده‌است. قدمت این میدان که دارای وسعتی در حدود 40 هزار متر مربع است به قرن سیزدهم میلادی باز می‌گردد، میدانی در قلب شهر کراکوف که در قلب قرون وسطی ساخته شده‌است. در مرکز این میدان ساختمانی وجوددارد که در سال 1555 میلادی به سبک رنسانس بازسازی شده‌است. در سمتی از این ساختمان و در گوشه میدان کلیسای سنت آدابرت و مجسمه یادبود آدام میتزکیویچ قرار دارد و در سوی دیگر سالن برج خودنمایی می‌کند. آنچه منظره این میدان را برای گردشگران و بازدیدکنندگان جذاب و دیدنی می‌کند سایه بازی برج‌های گوتیک کلیسای سنت ماری بر کف میدان است.

دلیل اصلی اینکه این میدان بازار اصلی نام گرفته به همان سال‌های ساخت میدان باز می‌گردد. از همان سا‌ل‌ها کارای اصلی میدان داد و ستد تجار بود. همچنین این میدان شاهد وقایع تاریخی بی‌شماری از رژه ارتش تا اعدام زندانیان بوده‌است و به همین دلیل در سال 1978 میلادی یونسکو نام این میدان را در فهرست میراث جهانی خود ثبت‌کرد.

آرامش در سانتا آنا

اگر می‌خواهید چند ساعتی را در روز یا شب آرامش را تجربه کنید به مادرید سفر کنید و خود را به میدان سنت آنا برسانید. امکانات فراوانی که در میدان وجود دارد به همراه درخت‌های کهنسالی که بر فضای میدان سایه انداخته‌اند به عابرانی که به این میدان سرک کشیده‌اند آنها را دعوت می‌کند تا برای استراحت به مرکز میدان بیایند‌ و در کافه های رو بازی که میدان وجود دارند غذایی بخورند یا نوشیدنی بیاشامند و هم زمان به بچه‌هایی نگاه کنند که در این میدان بازی می‌کنند. از سوی دیگر این میدان به عنوان یادبودی برای نمایشنامه نویسان اسپانیا ساخته‌شده و بناهای یادبودی برای این نمایشنامه‌نویسان وجود دارد.

سیتی هال در پاریس

میدان سیتی‌هال که آن را به دلیل حضور ساختمان هتل دویل به این نام نیز می‌شناسند در قلب شهر پاریس و درامتداد رودخانه سن قرارگرفته‌است. این میدان علاوه بر ویژگی‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی، به عنوان مکانی برای تجمع مردم در رویداد‌های مهم این شهر به شمار می‌آید. سیتی‌هال علاوه بر نزدیکی به مراکز مختلف شهری که امکان دسترسی آسان مردم از خود به آن مکان‌ها فراهم‌کرده، دارای فضای نسبتا بزرگی است که برای برگزاری رویدادهای مختلف مناسب است. به این ترتیب این میدان برای بسیاری از گردشگران و حتی شهروندان شهر پاریس مکانی جذاب و خاطره‌انگیز است.

 

 

منبع خبری: مرجع متخصصان معماری ، سازمان زیباسازی شهر تهران

 

 

مرجع متخصصان معماری - Architexpert             -                 تماس با ما : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

ورود / عضویت

درباره مرجع

خدمات مرجع متخصصان معماری:

  • اخبار روز دنیای هنر و معماری
  • معرفی معماران ایرانی و خارجی و پروژه های آنها
  • اطلاع رسانی مسابقات و رویدادهای معماری، عمران و ساختمان در سطح جهان
  • دانلود مطالب و فیلمهای مرتبط با معماری، عمران و ساختمان

 

راه های تماس

آدرس ایمیل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید