ArchitExpert

مرجع متخصصـان معماری

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)
تادائو آندو (Tadao Ando)

تادائو آندو (به ژاپنی: 安藤忠雄 Andō Tadao) (متولد ۱۳ سپتامبر ۱۹۴۱، اوساکا، ژاپن) معمار برجستهٔ ژاپنی است. آندو معماری خودآموخته‌است. قبل از اینکه با جدیت به معماری روی آورد مدتی رانندهٔ کامیون و قبل از آن بوکسور بود.

 

در 13 اكتبر 1941 ميلادي در اوزاكاي ژاپن ديده به جهان گشود. در سال 1960 به يك بوكسور حرفه اي تبديل شد . در سال 1969 تعاليم خود آموخته و غير آكادميك خود را به عنوان معمار با سفرهاي آموزشي به اروپا و آفريقا و مطالعه بر روي خانه هاي فرانك لويد رايت و كارهاي مدرنيسم قديمي (كلاسيك) تكميل كرد .
 
افزايش كمي آثار او در سطح معماري هاي مسكوني ، كليساها ، موزه ها و مجتمع هاي تجاري بزرگ و . . . با تكيه اي مداوم و تقريبا انحصاري بر ساختارهاي بتن مسلح بزرگ و نمايان است كه عظمت را در معماري او فزوني مي بخشد . او واسطه ي ميان شرق و غرب است و بتن را با اينكه از مواد جدايي ناپذير جنبش مدرن اروپاست در جهت نشان دادن زيبايي شناسي شرقي به كار مي‌برد.
 
اولين تمرين معماريش را در سال 69 در اوزاكا آغاز كرد و در سال 70 كارگاه شخصي خود را در زادگاهش داير نمود و تاكنون بيش از صد و پنجاه پروژه معماري را طراحي كرده است .
 
او از با نفوذترين معماران پست مدرن نسل دوم ژاپن محسوب مي شود . توجه عمده وي بر  تلفيق فرم هاي مدرن با مفاهيم و شيوه هاي سنتي ژاپن استوار است . به بيان دقيق تر هدف او تغيير معناي طبيعت از گذرگاه معماري است . در سال هاي 78 ، 88 ، 90 ميلادي به عنوان استاد دانشگاه هاي يال ، كلمبيا و هاروارد آمريكا انتخاب شد .
 
مصالح معماري آندو بتن خام ، خورشيد ، آسمان ، سايه و آب است . يا به عبارت بهتر فضا تاكيد او بر اين نكته است كه استفاده كنندگان از بنا بايد طبيعت را تجربه و احساس كنند و اين ها همه ريشه در سنت منطقه اي زيستگاه او يعني  كانزايي است .
 
عناصر اصلي و متناقض معماري آندو عبارتند از نظم ، مردم و احساسات انساني . او در معماري خود به گونه اي متضاد آنها را با هم ارتباط مي دهد و ميان آنها تفاهمي ايجاد مي كند : فرم در برابر فرم و فضا ، داخل در برابر خارج و طبيعت در بربر هندسه . اين مسئله را در شخصيت خود او نيز مي توان مشاهد كرد .قدرت و منطق مردانه از يكسو و مهرباني و احساسات زنانه از سوي ديگر كه در وجود او به تفاهم رسيده اند .
 
آندو از جذابيت فرم صرف نظر كرده و بر جذابيت فضا تأكيد مي ورزد . او اعتقاد دارد كه فرم از تأثير فضايي مي كاهد و در نتيجه جذابيت معماري را محدود مي كند .
 
به اعتقاد او ارجحيت دادن به فرم به معناي ارجحيت دادن به حس بينايي در ميان پنج حس و عدم توجه به عمق فضايي است و در نتيجه او در پي نفي فرم به مفهوم به كارگيري فرم هاي ساده و انگار فرم هاي پيچيده است. معماري او معماري نفي و انكار است. او جامعه ي مدرن و جهاني بودن را نفي مي كند. در اين حال نفي به معناي حمايت از استقلال شخصي و رهايي از يكنواختي مدرن است مرتبط با شخصي كه مي خواهد به شكلي فردي زندگي كند. اولين چيزي كه آندو نفي كرده مفاسد جامعه ي مدرن و ارزش هاي آنهاست . براي مثال آندو راحتي مدرن را نفي كرده ، تلاش مي كند ارتباط پويايي با جهان برقرار كند . او راحتي را از معماري خود دور مي كند و به جاي آن امكان حضور انسان و طبيعت را در كالبد معماريش فراهم مي سازد .
 
از كارهاي مهم او :
.1روهاوس ، سوميوش ، اوساكا (1976)
.2خانه كوشينو ، كوبه ، هيوگو (1981)
.3نمازخانه ي روي كوه (كليساي باد) ، كوبه ، هيوگو (1986)
.4كليساي روي آب ، هوكايدو (1988)
.5كليساي نور ، اوساكا (1989)
.6معبد آب جزيره آواچي ، هيوگو (1991)
.7موزه هنر معاصر ، نائو شيما ، كاگاوا (1992)
.8پروژه ي آواجي ، يومبوتاي ، هيوگو (2000)
.9مركز تحقيقات بنتون ، ترويزو ، ايتاليا (2000)
 
تادائو آندو در طول بيست سال گذشته ، يكصد و پنجاه پروژه ي معماري انجام داده است .  با تجزيه و تحليل و بررسي آنها به مباني و شاخص هايي دست مي يابيم كه با كمك آنها مي توان كارهاي او را در سه دسته طبقه بندي كرد :
.1بررسي ويژگي ها و معاني .
.2معماري ، رهيافتي است به جعبه اي با دو بعد آرمان و هدف .
.3آرمان معماري ، فرم بخشيدن به يك الگوي جهاني و هدف آن ، بيدار كردن احساس انساني است .
 
تادائو آندو را نيز مي توان يكي از پيروان مكتب ارگانيك ناميد . مكتبي كه كساني مثل فرانك لويد رايت و ساتياگو كالاتراوا نيز هركدام به نوعي پيرو فلسفه كاري آن بوده اند .جيزي كه آندو را از آنها جدا مي كند ، نگرش شرقي و مباني نظري آن است و احترام به انسان و طبيعت پيرامون او .
 
آندو مخاطب خود را با گذراندن از ديوارهاي منحني شكل و بلند به حوض بزرگي مي رساند كه راه ورود به اتاق اصلي از دل آن مي گذرد . مقصد آخر اتاقي مربع شكل با ستون هاي چوبي و رنگي قرمز است . اين روند و مسير حركت را مي توان از ديدي ديگر نيز بررسي كرد : تادائو آندو انسان تنها را پس از گذراندن ازاحساسات شخصي (ديوارهايي منحني ) به عقلانيت مي رساند (اتاق مربع با رنگ قرمز). عقلانيتي كه در سايه ي تفكر شرقي پي ريزي مي شود . اين مسير از دل طبيعت شرقي مي گذرد . خاك (كف زمين و ديوارها)، باد (بين ديوارها) آب (حوض وسط)، نور (در تالار اصلي) .
 
آندو با آموزه هاي شرقي خود تعريفي دوباره از انسان ، طبيعت و معماري را در دنياي مدرنو صنعتي نشان مي دهد .
 
كليساي نور كه گاهي كليساي نوراني نيز خوانده مي شود ، توسط تادائو آندو طراحي و در سال 1989 در شهر ايباكي در اوزاكاي ژاپن ساخته شده است . اين كليسا به كليساي كوچك و خانه ي وزير كه قبلا در محل وجود داشت اضافه شده است . كليسا به شكل يك مكعب مستطيل (6×18×6) است كه ديواري با زاويه °15 از آن عبور كرده و مكعب را به يك كليسا و محوطه ي ورودي تقسيم كرده است . نيمكت ها از داربست بكار رفته در ساختمان درست شده اند كه به سمت محراب پايين مي آيند .
 

برخی از پروژه ها :

    Tomishima House, Osaka, Japan, 1973
    Uchida House, 1974
    Uno House, Kyoto, Japan, 1974
    Hiraoka House, Hyōgo Prefecture, Japan, 1974
    Shibata House, Ashiya, Hyogo Prefecture, Japan, 1974
    Tatsumi House, Osaka, Japan, 1975
    Soseikan-Yamaguchi House, Hyōgo Prefecture, Japan, 1975
    Takahashi House, Ashiya, Hyōgo Prefecture, Japan, 1975
    Matsumura House, Kobe, Japan, 1975
    Row House (Azuma House), Sumiyoshi, Osaka, Japan, 1976
    Hirabayashi House, Osaka Prefecture, Japan, 1976
    Bansho House, Aichi Prefecture, Japan, 1976
    Tezukayama Tower Plaza, Sumiyoshi, Osaka, Japan, 1976
    Tezukayama House-Manabe House, Osaka, Japan, 1977
    Wall House (Matsumoto House), Ashiya, Hyōgo Prefecture, Japan, 1977
    Glass Block House (Ishihara House), Osaka, Japan, 1978
    Okusu House, Setagaya, Tokyo, Japan, 1978
    Glass Block Wall (Horiuchi House), Sumiyoshi, Osaka, Japan, 1979
    Katayama Building, Nishinomiya, Hyōgo Prefecture, Japan, 1979
    Onishi House, Sumiyoshi, Osaka, Japan, 1979
    Matsutani House, Kyoto, Japan, 1979
    Ueda House, Okayama Prefecture, Japan, 1979
    STEP, Takamatsu, Kagawa Prefecture, Japan, 1980
    Matsumoto House, Wakayama, Wakayama Prefecture, Japan, 1980
    Fuku House, Wakayama, Wakayama Prefecture, Japan, 1980
    Bansho House Addition, Aichi Prefecture, Japan, 1981
    Koshino House, Ashiya, Hyōgo Prefecture, Japan, 1981
    Kojima Housing (Sato House), Okayama Prefecture, Japan, 1981
    Atelier in Oyodo, Osaka, Japan, 1981
    Tea House for Soseikan-Yamaguchi House, Hyōgo Prefecture, Japan, 1982
    Ishii House, Shizuoka Prefecture, Japan, 1982
    Akabane House, Setagaya, Tokyo, Japan, 1982
    Kujo Townhouse (Izutsu House), Osaka, Japan, 1982
    Rokko Housing One, Rokko, Hyōgo Prefecture, Japan, 1983 map
    BIGI Atelier, Shibuya, Tokyo, Japan, 1983
    Umemiya House, Kobe, Japan, 1983
    Kaneko House, Shibuya, Tokyo, Japan, 1983
    Festival, Naha, Okinawa prefecture, Japan, 1984
    TIME'S, Kyoto, Japan, 1984
    Koshino House Addition, Ashiya, Hyōgo Prefecture, Japan, 1984
    MELROSE, Meguro, Tokyo, Japan, 1984
    Uejo House, Osaka Prefecture, Japan, 1984
    Ota House, Okayama Prefecture, Japan, 1984
    Moteki House, Kobe, Japan, 1984
    Shinsaibashi TO Building, Osaka Prefecture, Japan, 1984
    Iwasa House, Ashiya, Hyōgo Prefecture, Japan, 1984
    Hata House, Nishinomiya, Hyōgo Prefecture, Japan, 1984
    Atelier Yoshie Inaba, Shibuya, Tokyo, Japan, 1985
    JUN Port Island Building, Kobe, Japan, 1985
    Mon-petit-chou, Kyoto, Japan, 1985
    Guest House for Hattori House, Osaka, Japan, 1985
    Taiyō Cement Headquarters Building, Osaka, Japan, 1986
    TS Building, Osaka, Japan, 1986
    Chapel on Mount Rokko, Kobe, Japan, 1986
    OLD/NEW Rokko, Kobe, Japan, 1986
    Kidosaki House, Setagaya, Tokyo, Japan, 1986
    Fukuhara Clinic, Setagaya, Tokyo, Japan, 1986
    Sasaki House, Minato, Tokyo, Japan, 1986
    Main Pavilion for Tennoji Fair, Osaka, Japan, 1987
    Karaza Theater, 1987
    Ueda House Addition, Okayama Prefecture, Japan, 1987
    Church on the Water, Tomamu, Hokkaidō prefecture, Japan, 1988
    GALLERIA akka, Osaka, Japan, 1988
    Children's Museum, Himeji Hyōgo Prefecture, Japan, 1989
    Church of the Light, Ibaraki, Osaka prefecture, Japan, 1989
    COLLEZIONE, Minato, Tokyo, Japan, 1989
    Morozoff P&P Studio, Kobe, Japan, 1989
    RAIKA Headquarters, Osaka, Japan, 1989
    Natsukawa Memorial Hall, Hikone, Shiga Prefecture, Japan, 1989
    Yao Clinic, Neyagawa, Osaka Prefecture, Japan, 1989
    Matsutani House Addition, Kyoto, Japan, 1990
    Ito House, Setagaya, Tokyo, Japan, 1990
    Iwasa House Addition, Ashiya, Hyōgo Prefecture, Japan, 1990
    Garden of Fine Arts, Osaka, Japan, 1990
    S Building, Osaka, Japan, 1990
    Water Temple, Awaji Island, Hyōgo Prefecture, Japan, 1991
    Atelier in Oyodo II, Osaka, Japan, 1991
    TIME'S II, Kyoto, Japan, 1991
    Museum of Literature, Himeji, Hyōgo Prefecture, Japan, 1991
    Sayoh Housing, Hyōgo Prefecture, Japan, 1991
    Minolta Seminar House, Kobe, Japan, 1991
    Naoshima Contemporary Art Museum, Naoshima, Kagawa prefecture, Japan, 1995
    Japanese Pavilion for Expo 92, Seville, Spain, 1992
    Otemae Art Center, Nishinomiya, Hyōgo Prefecture, Japan, 1992
    Forest of Tombs Museum, Kumamoto Prefecture, Japan, 1992
    Rokko Housing Two, Rokko, Kobe, Japan, 1993
    Vitra Seminar House, Weil am Rhein, Germany, 1993
    Gallery Noda, Kobe, Japan, 1993
    YKK Seminar House, Chiba Prefecture, Japan, 1993
    Suntory Museum, Osaka, Japan, 1994
    MAXRAY Headquarters Building, Osaka, Japan, 1994
    Chikatsu-Asuka Historical Museum, Osaka Prefecture, Japan, 1994
    Kiyo Bank, Sakai Building, Sakai, Osaka Prefecture, Japan, 1994
    Garden of Fine Art, Kyoto, Japan, 1994
    Museum of wood culture, Kami, Hyōgo Prefecture, Japan, 1994
    Inamori Auditorium, Kagoshima, Japan, 1994
    Nariwa Museum, Okayama Prefecture, Japan, 1994
    Atelier in Oyodo Annex, Osaka, Japan, 1995
    Nagaragawa Convention Center, Gifu, Japan, 1995
    Naoshima Contemporary Art Museum Annex, Naoshima, Kagawa Prefecture, Japan, 1995
    Meditation Space, UNESCO, Paris, France, 1995
    Shanghai Pusan Ferry Terminal, Osaka, Japan, 1996
    Museum of Literature II, Himeji, Hyōgo Prefecture, Japan, 1996
    Gallery Chiisaime (Sawada House), Nishinomiya, Hyōgo Prefecture, Japan, 1996
    Museum of Gojo Culture & Annex, Gojo, Nara Prefecture, Japan, 1997
    TOTO Seminar House, Hyōgo Prefecture, Japan, 1997
    Yokogurayama Natural Forest Museum, Kochi Prefecture, Japan, 1997
    Harima Kogen Higashi Primary School & Junior High School, Hyōgo Prefecture, Japan, 1997
    Koumi Kogen Museum, Nagano Prefecture, Japan, 1997
    Eychaner/Lee House, Chicago, Illinois, 1997
    Daikoku Denki Headquarters Building, Aichi Prefecture, Japan, 1998
    Daylight Museum, Shiga Prefecture, Japan, 1998
    Junichi Watanabe Memorial Hall, Sapporo, Japan, 1998
    Asahi Shimbun Okayama Bureau, Okayama, Japan, 1998
    Siddhartha Children and Women Hospital, Butwal, Nepal, 1998
    Church of the Light Sunday School, Ibaraki, Osaka Prefecture, Japan, 1999
    Rokko Housing III, Kobe, Japan, 1999
    Shell Museum, Nishinomiya, Hyōgo Prefecture, Japan, 1999
    FABRICA (Benetton Communication Research Center), Treviso, Italy, 2000
    Awaji-Yumebutai, Hyōgo Prefecture, Japan, 2000 map
    Rockfield Shizuoka Factory, Shizuoka, Japan, 2000
    The Pulitzer Foundation for the Arts, St. Louis, Missouri, 2001
    Komyo-ji (shrine) Saijo, Ehime prefecture, Japan (2001)
    Ryotaro Shiba Memorial Museum, Higashiosaka, Osaka prefecture, Japan, 2001
    Teatro Armani-Armani World Headquarters, Milan, Italy (2001)
    Hyogo Prefectural Museum of Art, Kobe, Hyōgo Prefecture, Japan, 2002
    Modern Art Museum of Fort Worth, Fort Worth, Texas, 2002
    Piccadilly Gardens, Manchester, UK, 2003
    4x4 house, Chiyoda-ku, Tokyo, Japan, 2003
    Chichu Art Museum, Naoshima, Kagawa prefecture, Japan, 2004
    Langen Foundation, Hombroich near Neuss, Germany, 2004
    Morimoto restaurant in the Chelsea Market, his first project in Manhattan, opened January 2006

..........

 

 

مرجع متخصصان معماری - Architexpert             -                 تماس با ما : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

ورود / عضویت

درباره مرجع

مرجع اطلاع رسانی مهندسان معمار، شامل اخبار روز دنیای هنر و معماری، مسابقات، اطلاعات در مورد معماران ایرانی و خارجی، پروژه های معماری دنیا در حال انجام و ساخته شده و ...

Reference information architects, including news, art and architecture, competitions, information on local and foreign architects, architectural projects being built around the world and ...

خدمات مرجع عبارتند از :

  • اخبار روز دنیای هنر و معماری
  • اطلاعات در مورد معماران ایرانی و خارجی
  • اطلاعات در مورد پروژه های معماری
  • و ...

راه های تماس

آدرس ایمیل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تنظیمات قالب پلاس

رنگ ها

برای هر رنگ ،پارامتری وجود دارد که در زیر آمده است :
Blue Red Oranges Green Purple Pink

بدنه ی قالب

رنگ پس زمینه
کد رنگ ها

عنوان قالب

رنگ پس زمینه
تصاویر پس زمینه

فوتر قالب

انتخاب منو
فونت گوگل
سایز فونت بدنه قالب
نوع فونت بدنه قالب
جهت نوشتاری